I. DISPOZIȚII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, atribuţiile, drepturile, structura organizatorică şi modul de activitate a Agenţiei de Dezvoltare Regională (în continuare – Agenţia).
2. Agenţia se constituie şi activează conform Constituţiei Republicii Moldova, Legii privind dezvoltarea regională în Republica Moldova şi altor legi, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, actelor normative ale Guvernului, prezentului Regulament, regulamentului propriu de activitate şi altor acte normative.
3. Agenţia se constituie în fiecare regiune de dezvoltare în termenele şi conform Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare regională.
4. Agenţia dispune de conturi bancare, deschise în bănci comerciale.
5. Denumirea Agenţiei va include abrevierea „A.D.R.” şi denumirea deplină a regiunii de dezvoltare corespunzătoare.
6. Agenţia poate deţine propriul însemn şi deviză, care să exprime viziunea şi misiunea acesteia.
7. Agenţia se constituie în fiecare regiune de dezvoltare pentru a promova dezvoltarea social-economică a regiunii, în baza Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare regională.
8. Autorităţile administraţiei publice locale din oraşul-centru regional vor asigura Agenţia cu sediu adecvat*.
* Sediul ADR Nord se află în municipiul Bălți, Republica Moldova.
II. ATRIBUȚIILE AGENȚIEI
9. Agenţia exercită următoarele atribuţii:
1) în domeniul elaborării şi implementării Strategiei naţionale de dezvoltare regională, planului operaţional şi a planului anual de implementare:
a) analizează situaţia social-economică şi problemele din regiunea de dezvoltare respectivă;
b) formează parteneriate public-privat şi scheme participative ale grupurilor regionale pentru planificarea strategică din cadrul procesului de formare a strategiei regionale;
c) contribuie la consolidarea capacităţilor grupurilor regionale pentru planificarea şi luarea deciziilor strategice;
d) elaborează strategii de dezvoltare regională şi planuri operaţionale;
e) coordonează procesul de ajustare a Strategiei de dezvoltare regională, a planului operaţional cu Strategia Naţională de Dezvoltare, cu planurile sectoriale ce ţin de regiunea de dezvoltare respectivă;
f) monitorizează şi evaluează implementarea Strategiei de dezvoltare regională şi a planului operaţional;
g) prezintă Consiliului Regional rapoarte anuale privind implementarea Strategiei de dezvoltare regională şi a planului operaţional;
h) organizează implementarea Strategiei de dezvoltare regională, a planului operaţional şi alocarea în acest scop a mijloacelor financiare din Fondul naţional pentru dezvoltarea regională;
2) în domeniul programelor şi proiectelor regionale:
a) consolidează şi mobilizează ideile de proiecte regionale;
b) elaborează fişele de proiect şi proiectele;
c) elaborează programe regionale;
d) contribuie la consolidarea capacităţilor autorităţilor şi organizaţiilor implicate în dezvoltarea regională privind identificarea, efectuarea studiului de fezabilitate şi a designului proiectelor;
3) în domeniul finanţelor şi finanţării:
a) coordonează planul operaţional cu mijloacele financiare naţionale, internaţionale şi locale;
b) asigură implementarea şi finanţarea programelor şi proiectelor de dezvoltare regională aprobate de Consiliul Regional;
c) contribuie la alocarea fondurilor conform schemelor de granturi destinate sectorului privat;
d) atrage mijloace nebugetare pentru implementarea Strategiei de dezvoltare regională, a programelor şi a proiectelor conexe;
e) cooperează cu comunitatea donatorilor activi în regiunea de dezvoltare respectivă;
f) atrage investitori locali şi străini;
g) promovează investiţiile remitenţilor în sectorul real;
h) consolidează capacităţile actorilor dezvoltării regionale în domeniul colectării de fonduri;
4) în domeniul organizării şi desfăşurării licitaţiilor şi/sau concursurilor investiţionale, reglementate de legislaţia privind achiziţiile publice, conform procedurilor prevăzute în Regulamentul de formare şi utilizare a mijloacelor Fondului naţional pentru dezvoltarea regională, Manualul operaţional al Fondului naţional pentru dezvoltarea regională:
a) elaborează comunicatul informativ sau alt document cu privire la licitaţia anunţată (concursul) şi efectuează măsurile ce ţin de achiziţia publică respectivă;
b) publică fişele de proiect în baza planului operaţional şi în corespundere cu măsurile aplicate;
c) publică comunicatul informativ, invitaţia de participare sau alt document cu privire la licitaţia anunţată (concursul) şi informaţia despre documentele de licitaţie (concurs);
d) organizează seminare privind condiţiile de participare la licitaţie (concurs);
e) consolidează capacităţile în domeniul pregătirii aplicaţiilor de proiect pentru instituţiile şi organizaţiile eligibile;
f) exercită alte activităţi stabilite de legislaţia privind achiziţiile publice, conform procedurilor prevăzute în Regulamentul Fondului naţional pentru dezvoltarea regională şi Manualul operaţional al Fondului naţional pentru dezvoltarea regională;
5) în domeniul organizaţional:
a) asigură lucrările de secretariat ale Consiliului Regional;
b) elaborează documentele ce urmează a fi discutate, avizate şi/sau aprobate de Consiliul Regional;
c) acordă suport informaţional, metodologic şi consultativ Consiliului Regional, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale în chestiuni privind dezvoltarea echilibrată şi durabilă a regiunii de dezvoltare;
d) consolidează numele de marcă al regiunii de dezvoltare;
e) creează şi actualizează baza de date statistice din regiune;
f) asigură monitorizarea indicatorilor;
g) creează biblioteci şi fişiere de publicaţii privind dezvoltarea regională;
h) creează, perfecţionează şi menţine pagina web a regiunii respective de dezvoltare;
6) în domeniul cooperării intraregionale şi interregionale, precum şi internaţionale:
a) coordonează activităţile ce ţin de dezvoltarea regională cu autorităţile publice centrale şi locale, asociaţiile obşteşti, alte instituţii şi organizaţii din cadrul societăţii civile şi sectorului privat;
b) susţine iniţiativele transregionale şi transfrontaliere;
c) promovează regiunea de dezvoltare în ţară şi peste hotarele ei;
d) sprijină iniţiativele ce ţin de euroregiuni şi stimulează formarea unor reţele similare de dezvoltare;
e) consolidează capacităţile instituţionale şi promovează includerea Agenţiei în schema centrelor din cadrul Reţelei de Centre EuroInfo;
f) exercită funcţiile şi sarcinile atribuite de Consiliul Naţional şi/sau de Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, în cazul alocării de către acestea a resurselor financiare necesare.
10. Agenţia îşi realizează activitatea în colaborare cu ministerele de ramură, alte autorităţi administrative centrale şi/sau desconcentrate în teritoriu, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu asociaţiile obşteşti, organizaţiile sectorului privat şi cu alte persoane juridice şi fizice.
11. Agenţia are obligaţia de a mobiliza instituţiile şi organizaţiile competente din regiune în scopul constituirii, menţinerii şi consolidării reţelei regionale de implementare a Strategiei de dezvoltare regională, prin semnarea unui memorandum de înţelegere.
12. Agenţia va forma un grup extins de experţi şi specialişti pentru executarea sarcinilor ce depăşesc capacităţile sale.
III. DREPTURILE AGENȚIEI
13. În realizarea sarcinilor şi funcţiilor sale, Agenţia dispune de următoarele drepturi:
a) să deţină proprietăţi şi să gestioneze bunurile transmise Agenţiei, precum şi bunurile obţinute în cadrul activităţilor derulate conform atribuţiilor sale;
b) să fie membru şi să participe în calitate de membru la activităţile asociaţiilor, uniunilor regionale şi internaţionale specializate în domeniul dezvoltării regionale;
c) să obţină asistenţă tehnică din partea donatorilor sau din contul altor măsuri de susţinere, pentru executarea funcţiilor şi sarcinilor care îi revin conform legislaţiei;
d) să înfiinţeze birouri reprezentative pe teritoriul regiunii de dezvoltare;
e) să solicite şi să obţină de la autorităţi, instituţii şi organizaţii publice documente şi informaţii de interes public necesare realizării atribuţiilor sale.
IV. STRUCTURA ORGANIZAȚIONALĂ A AGENȚIEI
14. Structura şi personalul scriptic ale Agenţiei se aprobă de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor şi va include cel puţin cinci angajaţi, inclusiv:
a) directorul Agenţiei;
b) secretarul;
c) un specialist în finanţe şi contabilitate;
d) un specialist în probleme de strategie şi planificare;
e) un specialist în elaborarea, implementarea şi monitorizarea proiectelor.
15. În funcţie de evoluţia dezvoltării regionale şi extinderea rolului şi atribuţiilor Agenţiei, aceasta poate înainta propuneri de creare a subdiviziunilor organizatorice. Modificarea structurii şi a statelor de personal ale Agenţiei se aprobă de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor şi Ministerul Finanţelor.
16. Finanţarea sarcinilor suplimentare ale Agenţiei se va efectua la decizia Consiliului Naţional, în baza propunerii Consiliului Regional şi/sau a Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor .
17. Agenţia va elabora şi va aproba la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor propriul manual operaţional, în calitate de document principal cu privire la organizarea, funcţiile şi obligaţiile de serviciu, gestionarea, administrarea şi procedurile relevante.
18. Manualul operaţional al Agenţiei va cuprinde cel puţin următoarele compartimente:
a) proceduri de administrare;
b) atribuţii, drepturi şi responsabilităţi ale angajaţilor;
c) proceduri de încadrare în cîmpul muncii;
d) proceduri de lucru şi de executare a sarcinilor;
e) proceduri de prezentare a rapoartelor şi de comunicări interne;
f) reglementări şi documente privind cheltuielile (călătoriile, diurnele etc.);
g) reguli, operaţiuni şi proceduri financiare şi contabile;
h) reguli privind bugetul Agenţiei, formarea şi valorificarea acestuia;
i) reglementări privind publicitatea şi transparenţa în activitatea Agenţiei;
j) reglementări privind confidenţialitatea şi conflictul de interese;
k) reglementări privind documentaţia şi arhiva Agenţiei.
19. Angajaţii Agenţiei nu au statut de funcţionar public.
20. Directorul Agenţiei este cetăţean al Republicii Moldova, cu studii şi abilităţi adecvate în domeniu, conform exigenţelor stabilite în manualul operaţional al Agenţiei.
21. Directorul Agenţiei este selectat pe bază de concurs de către o comisie desemnată prin ordinul Ministrului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor . În comisia de concurs va fi inclus obligatoriu un reprezentant al Consiliului Regional respectiv.
22. Persoana selectată pentru postul de director al Agenţiei se numeşte în funcţie prin ordinul ministrul construcţiilor şi dezvoltării regionale.
23. Directorul Agenţiei organizează activitatea Agenţiei şi gestionează patrimoniul acesteia.
24. Directorul Agenţiei:
a) asigură colaborarea Agenţiei cu Consiliul Regional şi prezintă acestuia rapoartele necesare;
b) asigură executarea deciziilor Consiliului Regional;
c) consolidează capacităţile funcţionale ale Agenţiei, ale partenerilor şi ale altor agenţi economici din regiune;
d) reprezintă Agenţia în relaţiile cu autorităţile publice, asociaţiile obşteşti, organizaţiile sectorului privat, cu alte terţe persoane fizice sau juridice;
e) încheie contracte, acorduri, eliberează procuri şi/sau mandate de reprezentare a Agenţiei;
f) numeşte în funcţie, pe bază de concurs, şi eliberează din funcţie personalul Agenţiei;
g) asigură respectarea legii şi ordinii de drept în activitatea Agenţiei;
h) exercită alte atribuţii în conformitate cu legislaţia.
25. În absenţa directorului Agenţiei, atribuţiile acestuia sînt exercitate de persoana desemnată prin ordin.
V. FINANȚAREA AGENȚIEI
26. Agenţia se finanţează din:
a) alocații de la Fondul Naţional de Dezvoltare Regională și Locală;
b) donaţii şi granturi pentru costuri operaţionale;
c) plăţi pentru implementarea programelor şi proiectelor de dezvoltare regională;
d) mijloace provenite din prestarea serviciilor conform legislaţiei;
e) alte surse ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova.
27. În cazul în care Agenţia va genera venituri în anul financiar, acestea vor fi utilizate, conform devizelor aprobate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, pentru consolidarea capacităţilor funcţionale ale Agenţiei şi/sau pentru implementarea Strategiei de dezvoltare regională, a programelor şi a proiectelor de dezvoltare regională.
VI. CONTABILITATE, AUDIT ȘI PREZENTAREA RAPOARTELOR
28. Agenţia este supusă auditului financiar, conform legislaţiei în vigoare.
29. Auditul presupune evaluarea activităţii financiare a Agenţiei, precum şi a activităţilor realizate de către beneficiarii proiectelor.
30. Rezultatele auditului sînt prezentate Consiliului Regional, Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor şi Consiliului Naţional.
VII. CONFIDENȚIALITATE ȘI CONFLICT DE INTERESE
31. Angajaţii Agenţiei sînt obligaţi să respecte confidenţialitatea oricăror date şi informaţii de serviciu, care, în conformitate cu legislaţia şi manualul operaţional al Agenţiei, sînt declarate confidenţiale.
32. Clauza de confidenţialitate va fi inclusă în contractul de muncă încheiat cu angajatul Agenţiei în condiţiile Codului muncii.
33. Implicarea personală şi/sau financiară a colaboratorilor Agenţiei şi/sau a partenerilor Agenţiei, a altor organizaţii eligibile pentru implementarea proiectelor regionale în orice alte afaceri ce ţin de dezvoltarea regională se va trata drept conflict de interese.
34. Situaţia conflictului de interese se soluţionează conform prevederilor art. 190 şi 191 din Codul civil.
35. Dizolvarea, reorganizarea şi transformarea Agenţiei se realizează în modul stabilit de legislaţie.
|