|
Prima - Noutăți - 12 administrații locale din raionul Florești își îmbunătățesc serviciul regional de salubrizare
03.03.2016 2455 accesări ADR Nord
Florești, 3 martie 2016. Membrii Comitetului director local (CDL) pentru implementarea proiectului-pilot „Îmbunătăţirea managementului deşeurilor solide în raionul Florești” s-au întrunit, în incinta Consiliului Raional Florești, în cadrul celei de-a treia ședințe ordinare. Directorul Agenției de Dezvoltare Regională Nord, Ion Bodrug, a menționat, în fața membrilor CDL, importanța și impactul regional al proiectului-pilot de gestionare a deșeurilor în raionul Florești. „Floreștiul este primul raion din Regiunea de Dezvotare Nord unde funcționează o societate pe acțiuni de salubrizare creată și dezvoltată de 12 administrații publice locale. Doar prin cooperare intercomunitară impactul unui astfel de proiect poate fi durabil și poate fi extins”, a menționat directorul ADR Nord, Ion Bodrug. În cadrul ședinței, Igor Neaga, consultant regional de la Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), a comunicat că prima componentă a proiectului-pilot practic s-a finalizat, cu excepția achiziționării a două autospeciale pentru organizarea serviciului regional de management al deșeurilor solide (MDS) în localitățile administrate de 12 Consilii locale din raionul Florești, care, în 2014, au creat împreună și dezvoltă un asemenea serviciu. „Începând cu 2016, suport financiar probabil nu va mai fi, însă veți beneficia, după solicitare, de asistență. E vorba despre asistență de dezvoltare a capacităților administraților publice locale (APL) sau a prestatorilor de servicii. Atât APL, cât și prestatorul de servicii, vor fi primi invitație de participare la seminarele de instruire”, a precizat Igor Neaga. Potrivit consultantului GIZ, dezvoltarea S.A. „Servicii Salubrizare Florești” a fost obiectivul principal al proiectului-pilot, urmând ca beneficiarii proiectului să identifice noi surse de finanțare pentru dezvoltarea serviciului, astfel încât să fie asigurată durabilitatea proiectului. În acest sens, șeful Direcției Economie și Finanțe și Atragere a investițiilor din cadrul Consiliului Raional Florești, Sergiu Chetraru, a prezentat detalii cu privire la depunerea Formularului de aplicare la Fondul Ecologic pentru obținerea surselor financiare în vederea procurării mecanismelor și a utilajului necesar pentru extinderea serviciului de MDS în toate localitățile partenere ale proiectului-pilot. În cadrul ședinței, Liviu Ojog, specialist în elaborarea, implementarea și monitorizarea proiectelor la ADR Nord, a prezentat raportul de progres al proiectului-pilot pentru perioada octombrie-decembrie 2015. Totodată, Victor Tacu, reprezentant S.A. „Servicii Salubrizare Florești”, i-a informat pe membrii CDL despre metodologia de calcul a tarifului pentru serviciile de salubrizare și a prezentat planul de afaceri al operatorului de servicii de salubrizare elaborat de experții contractați de GIZ. La rândul său, inspectorul ecologic Sergiu Vudvud a prezentat raportului Inspectoratului Ecologic Florești privind lucrul cu fiecare localitate în parte implicată în proiectul-pilot. Menționăm că, până în prezent, autoritățile locale din raionul Florești încă nu au identificat un manager de proiect. „În următoarea lună cred că vom angaja o persoana care va fi responsabilă de gestionarea atât a proiectului-pilot de gestionare a deșeurilor, cât și a altor proiecte în general”, a declarat vicepreședintele raionului Florești, președintele CDL, Mihail Burușciuc. Membrii CDL din raionul Florești se întrunesc în ședințe ordinare o dată la trei luni. Actuala conducere a CDL a fost aleasă în data de 23 septembrie 2015. Se estimează că, după implementarea proiectului „Îmbunătăţirea managementului deşeurilor solide în raionul Florești”, circa 39 de mii de locuitori din raionul Florești vor beneficia de un sistem comun de MDS. Bugetul proiectului se cifrează 8.712.931 de lei (1.780.644 de lei - platformele de colactare a deșeurilor; 6.512.515 de lei - utilaj/tehnică; 18.610 de lei - responsabil tehnic; 401.161,00 - tomberoane adiționale). Contribuția APL implicate în proiect este de 289.000 de lei.
|